Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

onsdag 1 juni 2011

Långledigt!

Den här veckan har verkligen varit lagom lång! Jag har skickat iväg mina elever på långhelg. De var som ystra kalvar på grönbete.
Redan för ett par veckor sedan blev de upprörda när jag begärde att de skulle ta fram matteböckerna eftersom det var så nära sommarlovet. Så ni förstår lite av känslan i klassrummet den senaste tiden.

I eftermiddag packar vi och åker på landet. Jag har gömt en rejäl bokhög längst ner i väskan, är man obotlig optimist så är man. Risken är att jag skulle bli utskrattad av det övriga sällskapet eftersom packningen tyder på att jag kommer att försöka rymma från plikter och ansvar. Det kommer jag förstås inte att lyckas med men jag känner mig rik och ledig med mycket att läsa.

Jag har läst ut "Lögnen" av Jacqueline Winspear, den tredje boken om Maisie Dobbs. Lite besviken är jag för att Maisie gjorde ett val i slutet av "Lätta bevis" som jag tyckte var fel. Men jag känner mig hoppfull och tror att hon kommer förstå sitt eget bästa i någon kommande bok(för jag hoppas verkligen att det kommer fler)...

I "Lögnen" måste hon åka tillbaka till Frankrike och konfronteras med sina upplevelser från första världskriget. Hennes uppdrag är att dels hitta två engelska soldater som rapporterats döda i kriget men som aldrig blev hittade. Naturligtvis är inget så enkelt som det ser ut och Maisie dras in i en farlig härva där hon inte vet vem som är vän eller fiende och ingen går att lita på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar