Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

onsdag 22 juni 2011

Tvära kast

Efter att ha avslutat "Älskade syster" så kan jag bara konstatera att Joyce Carol Oates är en fantastisk författare och att jag är glad att jag plågade mig igenom de obehagliga avsnitten i boken då jag nästan mådde illa över hur barn kan behandlas. Utan att avslöja slutet så kan jag säga att det på något underligt sätt kändes hoppfullt fast det samtidigt var hemska sanningar som uppdagades.

Trots att jag vet att boken är Oates skapelse så känns det helt logiskt att den verkliga historien kunde ha gått till som hon beskriver.

Idag har jag, för att komma i lättsam semesterstämning igen, gett mig på "Livets aviga och räta" av Kate Jacobs. Det är tvära kast mellan genrer och intriger, men det är som när man ätit någon väldigt god, men stark mat. Man blir plötsligt sugen på något sött och smaskigt efteråt...
Jag gillar att sticka också och det ger boken en liten extrabonus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar