Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 5 juni 2011

Boktips för yngre










Det har varit en lång och härligt varm försommarhelg. Jag har hunnit läsa fyra ungdomsböcker på tre dagar. Det var länge sedan jag läste i den takten så det får man vara nöjd med.

"Kabinettets hemlighet" är Martin Widmarks första ungdomsbok. Han är annars känd för "LasseMaja"-böckerna och "Nelly Rapp".
Denna bok befinner sig i en helt annan genre.Vi får möta den 17-årige Io som bor i Linköping på 1790-talet och är lärling hos en boktryckare. En dag blir han kallad hem till domprosten som ligger för döden. Io får i uppdrag att rita av föremål från domprostens kuriosakabinett. Dessutom ska han försöka hjälpa den unga flickan Clara som bor hos prosten.
När Io ska påbörja sitt uppdrag förflyttas han plötsligt i tiden tillsammans med det föremål han arbetar med och får uppleva den värld som föremålet kommer i från. Det är en spännande berättelse där man får lära sig lite historia, fundera över filosofiska frågor och sedan kommer det lite kärlek också.

Den riktar sig till ungdomar som är lite äldre än hans tidigare läsekrets och jag kommer absolut att rekommendera den till mina läsvana femmor i höst.

"Andarna dansar" av Maud Mangold handlar om ungefär samma tidsperiod som i Martin Widmarks bok. Där är huvudpersonen den 14-åriga Siselia som bor i en liten by i Västergötland med sin mor och syskon. En dag kommer ett kungligt påbud om Storskifte. Det kommer en lantmätare till byn och allt förändras. Byborna är inte alls nöjda med förändringen och det visar sig dessutom att allt inte går rätt till när de nya jordlotterna ska fördelas. Sisela är en intelligent och rådig flicka som kan läsa lite och dessutom lärt sig skriva ord på egen hand och hon upptäcker att något inte stämmer.

Språket i den här boken är rätt så enkelt och jag skulle kunna tänka mig att den skulle passa elever i tio- till tolvårsåldern.

"Häxskolan" av Emelie Gould och Zareen Jaffery är en riktig tonårstjejbok. Jag kommer genast på två tjejer i min klass som skulle gilla den. Sophie flyttar motvilligt med sina hippieföräldrar från Los Angeles till den lilla orten Mythic i Massachusetts. Pappan är skräckfilmsregissör och ska hjälpa invånarna i Mythic att göra reklam för platsen. Det visar sig dock rätt fort att det är Sophies öde att rädda stället då hon nästan omedelbart upptäcker att hon och hennes nya vänner är häxor. Tja, vad ska man säga om historien... Den får mig att tänka på den amerikanska tv-serien "Sabrina, tonårshäxan" (om någon sett den).

Min sista bok är en fruktansvärt sorglig historia som heter "Sång till en fjäril", skriven av Maria Kuchen (läs tyskt u). Man får följa en högstadieklass i nian. Klassen är känd på sin skola som den perfekta klassen med den bästa sammanhållningen och ingen mobbning. Men så fort man skrapar på ytan så visar det sig förstås att det inte är sant. Alla, till och med den populäraste tjejen Elsa Marie, har sina problem. I klassen går Madeleine, en flicka som är mobbad, totalt ensam och känner sig osynlig. Efter att gjort allt för att få vara med i de andras gemenskap men misslyckats tar hon det sista drastiska steget som förändrar livet för alla i omgivningen. Jag hade ont i magen efter att ha läst den här berättelsen, men den var bra. Man bör nog vara lite äldre om man ska läsa den, högstadiet kanske?

Godnatt på er !

1 kommentar:

  1. Så många härlig tips för mellanåldern. De ska jag lägga på minnet!

    SvaraRadera