Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 20 februari 2011

Sportlov!


Vi är på sportlov hos H:s morfar och mormor och har det riktigt sportigt och härligt. H har önskat i flera dagar att han ska få åka skidor och idag var det dags. Han fick låna sin kusins skidor och sedan har han stapplat omkring här utanför huset en lång stund, mycket nöjd med sig själv. Varifrån han har kommit på att skidåkning är hans grej kan jag inte riktigt förklara, men han måste ha sett någon av sina kusiner.

Jag och A har åkt på sjön. Det var ett strålande solsken och ungefär tio minusgrader, riktigt mysigt.

Jag har börjat läsa "Lila hibiskus" av Chimamanda Ngozi Adichie. Tonårsflickan Kambili växer upp med en despotisk far. Utåt sett är han en from präst som gör stora insatser för samhället och dess invånare. Hemma har han orimliga krav på sin sin familj och misshandlar både fru och barn när de inte når upp till hans snedvridna förväntningar.


Efter att ha läst om unga kvinnor i Saudi Arabien så känns det spännade att läsa om en ung flicka i Nigeria.

1 kommentar:

  1. En riktigt bra bok enligt mig, både otäck och hoppfull på en gång.

    SvaraRadera