Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 1 februari 2011

H har somnat och jag sitter och pustar ut i soffan efter en lång dag. T, den rackaren, har åkt till London med jobbet så jag och H får kämpa på själva. Det blir tidiga morgnar och gråt och tandagnisslan när vi ska skiljas åt på dagis. Desto fler pussar och glada små krumbukter blir det på eftermiddagen när vi ses igen.
H längtar väldigt mycket efter sin pappa och frågar efter honom hela tiden. Näst efter pappa längtar han mest av allt till badhuset.... Och när han pratar om hur han och pappa och mamma ska till badhuset så är han också mycket noga med att försäkra sig om att puffarna ska med. Det får nog bli en liten badtur till helgen.

Till tröst nu när jag ligger ensam på soffan på kvällarna har jag den gotländska doktorn Mirjam, hennes spännande väninna Hervor och de andra karaktärerna i "Svinhugg" av Marianne Cedervall. Det är lite svårt att artbestämma den här boken. Kanske kan man kalla den deckare, men i så fall en väldigt humoristisk sådan.

Mirjam har blivit grundlurad av tre män som övertalat henne att bli delägare i ett vårdföretag. När hon lagt ner en massa pengar och jobb på att få det nya vårdboendet att bli så bra som möjligt så sparkar de henne och låter henne stå för alla kostnader. I åtta år kämpar hon för att bli skuldfri och sedan vill hon ha hämnd! Hervor, som har övernaturliga förmågor, övertalar henne att hämnas genom affirmation (vilket betyder att man upprepar önskningar för sig själv tills de slår in) och sedan är stenen i rullning. När jag läser så tycker jag att stilen påminner lite om den dråpliga och galna boken "Potensgivarna" av Karin Brunk Holmkvist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar