Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 21 mars 2010

Jag tittar ut genom fönstret och ser ett grått, snöigt vinterlandskap. Vi ska roa oss med att besöka återvinningstationen och storhandla idag, passande aktiviteter för detta väder... Om man nu ska göra sådana här halvtråkiga nyttiga söndagssysslor så kan man behöva något varmt och mysigt tänkte jag. Och eftersom lördagsgodiset är slut och det inte är något bra på tv så kan man ju då läsa något hemtrevligt, varmt och mysigt, något som ger en chansen att drömma sig bort en stund. Då är "Förbjuden frukt" av Sarah Addison Allen ett bra val. Det är en lättsam och romantisk historia, lite åt kiosklitteraturhållet. Den handlar om Claire som bor ensam i sin mormors hus. Claire har, liksom sin övriga familj, märkliga talanger och har alltid ansetts som udda. Till och med hennes trädgård är ryktbar med ett äppelträd som inte är riktigt som andra träd. Sydney, Claire`s syster, har varit på rymmen från familjen i åratal men återvänder plötsligt med sin lilla dotter och då börjar det genast hända saker. Naturligtvis är det komplicerad kärlek med i spelet också, annars skulle man bli besviken. Jag rekomenderar att man läser den här boken under en filt, med något smaskigt bredvid sig en regnig eller snöig dag som idag. Möjligtvis att den skulle passa i hängmattan en vacker sommardag också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar