Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 19 mars 2010

Skavlan

Det är säkert ingen som har missat tv-showen Skavlan? Men hur många vet att han, tillsammans med Unni Lindell skriver barnböcker? I den klass jag just nu jobbar läser de "Mystiska Milla och sjustjärnan", den andra boken i en serie om det lilla spöket Milla som bor på en syfabrik, går på spökskola och råkar ut för en massa äventyr. Det är mycket praktiskt att vara spöke och bo i en syfabrik för man kan alltid låtsas vara en tygbit om någon människa dyker upp. Milla har en människovän, en pojke vid namn Pinneus Mysac som en natt blir instängd i fabrikens källare. Milla rycker ut för att rädda honom och måste dessutom göra en resa ut i rymden och till Sjustjärnan. Det är en rolig och spännande bok och jag brukar smygläsa lite i den för att hänga med de dagar jag inte är i skolan... Mina elever går årskurs två, men detta är en bok som nog passar också för lite äldre barn.
Trevlig fredag på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar