Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

onsdag 10 januari 2024

Tisdagstrio

 Så har det blivit dags för 2024 års första tisdagstrio! Den här veckan ska vi blicka framåt och fundera på "Böcker jag planerar att läsa under 2024." 

Tolka temat på valfritt sätt, tipsa om tre böcker och lämna en länk så att vi kan klicka oss runt och ta del av varandras tips.


Plötsligt har jag fått för mig att det vore kul att vara med i Ugglan & bokens tisdagstrio . Jag läser Tisdagstrion varje vecka och de olika boktipsen med stor behållning men har inte kommit mig för att delta själv.  Men temat den här veckan, böcker jag planerar att läsa är svårt att motstå.

Jag har förskräckligt många böcker inplanerat och det dyker upp nya hela tiden förstås. Så för att göra det enkelt för mig har jag valt de tre böcker som vi ska ha i vår bokcirkel på jobbet under våren. Jag gillar att det är så olika genrer och jag ser mycket fram emot läsningen.


  





1. "Sly" av Sara Strömberg är en deckare som utspelar sig i Åre. Vera Bergström, den avdankade lokaljournalisten sover med älgstudsaren under sängen och brottas med livet. När en kvinna hittas död ska hon först skriva en artikel om bybornas reaktioner och rädsla men blir besatt av att ta reda på vad som hänt.

2. "I en sal på lasarettet" av Björn Wiman är  en biografi om hans mamma som fick tuberkulos som liten och fick bo ensam på lasarett och sanatorium under flertalet månader. Det är också berättelsen om sjukdomen och kampen med att bekämpa den.


3. "Under magnoliaträden" av T.I. Lowe handlar om Austin som måste ta hand om sin pappa och sex syskon när mamman dör. Hon gör allt för att dölja familjens hemlighet, samtidigt som friheten att berätta lockar. Lär ska vara en sorglig bok vilket nästan aldrig är fel.

Ps. Beklagar inläggets utseende. Något oförklarligt hände som jag inte kan få ordning på...

2 kommentarer:

  1. Sara Strömbergs deckare gillar jag! Kul att du är med i tisdgstrion!

    SvaraRadera
  2. Låter som en fin kombination av böcker. Så där blir det ibland och det går inte alltid att ändra på.

    SvaraRadera