Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 13 januari 2024

En lördag i januari...

 Jag har varit på jobbet idag. Det var extremt slirigt och halkigt att ta sig dit och nu ska det visst snart bli kallt igen och då lär inte föret bli bättre.

Igår lyste faktiskt solen när vi åkte runt med bokbussen och jag började tänka på våren. Vem vet, kanske kommer den i år också? Vi besökte en helt ny förskola och jag lyckades med list och tricks att få personalen att låta ett helt gäng barn komma in och kolla på böcker. Ofta ställer jag mig frågan varför det är så svårt att få pedagogerna att ta med barnen in på bussen? Jag menar, det är ju för deras skull vi kommer. Och om jag jobbade på en förskola och vi fick besök av bokbussen en gång i månaden så skulle jag känna mig extremt lyckligt lottad och ta med mig så många barn som möjligt! Jag har dessutom inte träffat på något barn som inte tyckt att det varit kul att låna böcker.

Men, det är ju jag det...

Jag har läst två bra böcker sedan sist.


"Under stjärnorna i Paris" är en feelgood skriven av Karolina Schutzer som handlar om Sofie, en karriärhungrig, nyskild, journalist vars stora mål är att få bli korrespondent i Kairo. Hon har jobbat på en nyhetstv-kanal i flera år och vet att beskedet att hon ska få det hett efterlängtade jobbet bara är en tidsfråga. Men, så går jobbet till en manlig kollega. När dessutom hennes älskade mormor dör så rasar hela världen.
Det visar sig att mormodern ägt en bar i Paris som Sofie nu ärver. Trots ett inre motstånd beger hon sig till Paris för att sälja baren. Men väl där är saker och ting inte så enkelt, som så ofta.
En bra bok och jag väntar på att få hämta fortsättningen på biblioteket.


Den andra boken är ännu bättre..."Sällsynt kloka varelser" av Shelby Van Pelt handlar om Tora som städar på stadens akvarium eftersom hon känner sig ensam och har tråkigt sedan hennes man dött. På akvariet finns den åttaarmade bläckfisken Marcellus som hon blir vän med. 
När Tora ramlar och gör illa foten får hon en vikarie, Cameron, en ganska vilsen ung man som inte lyckats med så mycket i livet. Deras vägar korsas och livet påverkas mycket mer än de kan tänka sig.
En av berättarrösterna är Marcellus, en otroligt klok gammal bläckfisk som gör lite som han vill i akvariet.
Boken är en sådan där som jag kommer att bära med mig och tänka på. En bok som värmer ens hjärta , en feelgood med sin helt egen historia.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar