Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 6 januari 2024

God fortsättning!

Sex dagar in på det nya året och jag är tillbaka i ett ovanligt kallt och snöigt Uppsala. Vad tror ni, är den här vintern bra eller dålig för fästingar? Kylan borde kunna ta död på en del tycker man, men all snön kanske skyddar dem? Åtminstone borde de vilda djuren vara fästingfria vid det här laget? 

 Så många frågor utan svar...

Jag har hunnit jobba två dagar vilket kändes helt okej bortsett från att jag lyckades bli förkyld och helt tappade rösten sista arbetsdagen, den 22 december, och sedan har jag varit stadigt förkyld exakt hela julledigheten. Nu hostar jag och snorar som  en galning och det är ju förstås inte det roligaste tillståndet när man är på jobbet. 

Min familj har fortfarande julledigt men på måndag får T knata iväg till jobbet och på onsdag börjar skolan igen. H tycker extremt synd om sig själv för de oändliga oxveckorna som väntar. Det spelar ingen roll hur många gånger jag påpekar att det handlar om knappt sex veckor, sedan är det sportlov.

Igår kollade jag lite i det nya årets kalender och insåg att i år händer det som jag längtat efter!

Påsklovet för oss är veckan efter påsk! Vilket innebär att vi kan fira påsk hemma i Jämtland och sedan vara kvar veckan efter om vi vill. Annars brukar vi vara tvungna att åka hem igen på annandag påsk  och det brukar alltid kännas lite stressigt.

Egentligen hade jag tänkt göra en sammanfattning över 2023 i det här inlägget men jag har inte hunnit sammanställa listan med lästa böcker så jag avvaktar lite.

Mina första lästa böcker 2024 var tyvärr inga höjdare. 

Jag har läst del 2 och 3 i serien om Boklyckan av Anna Alemo. Böckerna heter "Sanningar och skogspromenader" och "Minnen och månsken".

 Sanningar och skogspromenader - Anna Alemo - Häftad (9789180500586) | Bokus  Sanningar och skogspromenader. Boklyckan, del 2 - Historiska Media 

Det är inte helt klart varför jag inte gillade dem. Inga språkliga höjder men helt okej. Traditionell handling vilket inte brukar vara ett problem. Kanske beror min aversion på att jag inte riktigt sympatiserar med huvudkaraktärerna? Varje bok har en egen huvudperson, tre kvinnor som kommer till det skånska sommarstugeområdet Boklyckan. Alla tre har av olika anledningar flytt sitt vanliga liv och hittar ett nytt. Lite oklart är det också vad som stör mig med dessa kvinnor. 

Nåja, nu är serien avklarad och jag har vandrat vidare mot nya läsupplevelser.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar