Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 5 december 2023

 Denna decembermånad kommer jag aldrig att glömma. Inte en lugn stund utan det händer saker hela tiden. Dels var det ju det här med Speedy, det kommer att ta lång tid för oss i familjen att bearbeta. Min T har filmat några nätter för att vi ska se vilka djur som rör sig runt vår altan och rätt som det var, några nätter efter att kaninen försvann så fångade han en stor och ståtlig räv som svepte förbi. Den var inne i kaninens toalettbur så rimligtvis är det den som är skyldig till dådet. Jag tycker att det trots allt känns bättre om det är en räv än en grannkatt som är skyldig. Men man måste ändå undra hur i hela fridens dagar en stor räv kan klämma in sig genom den extremt lilla lucka som finns?

Igår fyllde jag 50. Vi hade stort kalas i lördags och det var väldigt trevligt. Jag hade till och med lyckats locka hit min pappa över helgen vilket kändes mysigt.

På jobbet är det utbildningar, skolbibliotekariemöte och författarbesök, allt inklämt under dessa två första decemberveckor. Det är så typiskt att allt händer samtidigt, under just de veckor på året då man är som mest slutkörd och helst bara vill ligga under en filt och läsa böcker. 

Så, det har inte blivit så mycket läst under den senaste veckan. Min enda bok är faktiskt del 2 av Åsa Ekströms "Mitt liv i Japan En svensk mangatecknares äventyr 2".



Lika bra som den första förstås. Den här gången får vi också följa med när en japansk kompis besöker Sverige vilket ger en intressant vinkling på våra svenska traditioner och vanor, självklara för oss i vanliga fall men lite knasiga emellanåt när man ser dem genom en annan kulturs glasögon...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar