Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

onsdag 13 december 2023

Lucia

Aldrig att jag har ångrat att jag lämnade läraryrket och blev bibliotekarie. Men just på lucia kan jag faktiskt längta lite tillbaka. Inte till att arrangera luciatåg med mina klasser, den stressen är jag gärna utan. Men, den mycket speciella, förväntansfulla stämningen när man sitter där med en massa elever och myser till ljus och sång. Om jag frågade fint är jag helt övertygad om att jag skulle få vara med på skolans firande, men det har aldrig blivit av och det är dessutom lite skönt att vara på sitt lilla bibliotek också.

Men ikväll ska jag få lyssna på en systerdotter som ska lussa och jag har jagat iväg min fjortonåring som skulle lussa med sin årskurs i morse. Han var mycket nöjd då stjärngossarna skulle slippa linne och i stället ha svarta jeans och vit skjorta. Ungdomen nuförtiden vet inte hur bra de har det...

För tillfället lyssnar jag på en av årets julkalendrar på Storytel. Det är både lite mysigt och irriterande att bara kunna lyssna på ett avsnitt om dagen. Jag håller ju på med en av förra årets också

bokfavoriter: julkalender

så det blir mycket jul, som det ju ska vara i december.



Årets kalender heter "Färden mot jul" och är skriven av Helena Lindh. Den är rolig för att den utspelar sig i Östersund, välbekant miljö med andra ord. Beata bor med sin man Pär, dotter Julia och hund i Östersund. Beata har blivit av med jobbet som revisor och får otippat jobb som tågvärd på Snötåget, alla som åkt Inlandsbanan kommer att le lite nostalgiskt...

Hennes man Pär har blivit smått galen och snöat in på miljöaktivism på ett fanatiskt sätt och Julia vill helst bara köra Epa och vara med nye pojkvännen Gustav.

Beatas storasyster Bitti är chef och bor i Stockholm. Hon har problem med det sociala samspelet med andra människor, för att uttrycka det fint, och ställer till det på jobbet så till den milda grad att hon blir ombedd att ta en time out.

Ja, det är inte mycket som funkar för de två systrarna och deras familjer och jag ser med spänning fram emot hur allt ska lösa sig på slutet.

Min hemliga förhoppning är att Beata ska göra sig av med Pär för han verkar vara ett riktigt spån. Men, men, vi får se hur det går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar