Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

onsdag 26 augusti 2020

Augustidikten i sista stund...

Höstluften är här. Även om det kan bli rätt varmt under dagarna så känns det att det snart är september. Jag känner mig mycket nöjd. Är lite mindre glad över att jag har rejäl huvudvärk. Satt och gjorde lånekort till våra nya sexåringar igår eftermiddag på jobbet när det plötsligt slog till. Det var nästan så att jag inte kunde läsa vad det stod på lapparna framför mig. Huvudvärken har inte släppt och jag är hemma idag och vilar. Egentligen borde jag inte sitta och skriva det här heller, men gör ett kort inlägg med en liten höstdikt av Emily Dickinson.


Autumn-overlooked my Knitting-

Dyes-said He-have I-

Could disparage a Flamingo-

Show Me them-said I-


Cochineal- I chose-for deeming

It resemble Thee-

And the little Border-Dusker-

For resembling Me-

________________________________

Hösten-såg mig sticka-

jag har färger- sade han-

en flamingo skulle blekna-

låt mig se-sa jag-


Jag valde koschenill-

för att det passar dig-

och till bården-skymning-

för att det passar mig- 

-Emily Dickinson-

1863

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar