Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 4 juli 2020

Om den här sommaren var en människa så skulle jag kalla henne för Dramaqueen!
Efter en veckas sol och stekande värme så är det idag ett jämtjockt regn och kallt. På förmiddagen var det inte ens 8 grader varmt. Nu har det stigit till 14.8 grader, men det är fortfarande långärmat och strumpor som gäller. 
När jag skulle ta ut kaninen på hans morgontoalettbesök så var han inte riktigt tänkt att komma fram. Och när han väl pallrat sig ut så gick det väldigt snabbt på toa och sedan slank han snabbt in i sovburen igen huttrandes, den har tak.
Jag förstår honom.


Jag har eldat och legat och läst hela förmiddagen. Har börjat på "Pow wow" av Tommy Orange, en mycket omtalad och speciell bok. Så här långt är den bra. Det handlar om olika personer som ska till Big Oakland Pow wow, en danstävling i traditionell indiandans. Hittills har jag läst om Tony som bor med sin mormor och som hela livet har lidit av Drome som han kallar det, det vill säga hans mamma drack och tog droger när hon var gravid vilket gav Tony ett speciellt utseende och inlärningssvårigheter, samt om Dene som samlar på historier för att kunna göra en film utifrån sin morbrors idè.



Mitt sommarprojekt är ju att läsa Jojo Moyes böcker. "Moln över Arcadia" började lite segt tyckte jag. Lottie kommer egentligen från London men i samband med kriget, andra världskriget borde det vara även om det är en aning oklart, har hon fått möjlighet att bo med en överklassfamilj vid kusten i Merham. Hon och dottern i huset, Celia, är vänner och Lottie känner sig nästan som en del av familjen. När det flyttar in nya människor i huset Arcadia börjar de hänga där och en ny värld öppnas. Men saker händer som får Celias föräldrar att uppröras och tycka att de nyinflyttade konstnärsmänniskorna har dåligt inflytande på flickorna och Celia skickas iväg till London. När hon kommer hem igen har hon med sig sin nya fästman Guy...
Sedan byter vi fokus till nutid och får lära känna den nyblivna mamman Daisy som blivit lämnad av babyns pappa Daniel. De hade precis startat en inredningsfirma när de fick barn och genom ett infall så bestämmer sig Daisy att genomföra deras eget första projekt på egen hand. Projektet är att göra om Arcadia House till ett hotell. På så sätt knyts de olika historierna och livsödena ihop på det där sättet som Jojo Moyes är så bra på. 
Någonstans där jag började förstå hur Lotties och Daisys öden hörde ihop började jag att fängslas av berättelsen och när jag läst sista sidan så tyckte jag att den var lika bra som hennes andra böcker!

"En liten tvåa med potential" av Camilla Davidsson är en feelgood med viss smärta. Jag har under hela läsningen haft en känsla av att jag kanske läst den förut men eftersom jag trots det inte kunde förutsäga handlingen riktigt så har jag läst hela. Den kanske inte är det bästa boken jag läst men inte heller den sämsta. Budskapet i den är att man ska lyssna på sitt inre och våga sätta stopp när livet inte känns bra. Genom i stort sett hela boken retade jag mig på huvudpersonen Sofia som jobbar på bank, alltid gör det hon tror att andra förväntar sig av henne och är förlovad med Oliver, den perfekte svärsonen. Hon har lyckats köpa en liten lägenhet på Östermalm som hon ska renovera. Hantverkaren visar sig vara den supersexige Arvid som ifrågasätter hennes livsval (och kakel), som läser böcker och inte tummar på sina känslor.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar