Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 22 juni 2020

Semester!
Midsommar är avklarad med härligt sommarväder, dans runt stången, lekar, god mat och trevligt sällskap.
Men det måste sägas... Inte ens vår mest entusiastiska midsommarfirare, som för övrigt har fyllt 15 för inte så länge sedan, hade samma geist när det var dags att klä stången och leka. Plötsligt är det fullt av tonåringar i familjen som vill gå runt och hänga med varandra och inte vara med oss vuxna. Det känns skönt på ett sätt för en som inte älskar att leka men också väldigt vemodigt. Ska de nu börja krångla och bli stora och leva sina egna liv!
Imorgon packar jag in mitt barn och en kanin i bilen och sedan far vi på semester till mamma och pappa. T kommer någon gång i helgen tror vi, när han får semester.
Som vanligt är det trångt i bagaget eftersom min semesterläsning, och ett par stickprojekt ska med plus lite annat förstås.
Jag lider som vanligt av akut resfeber och har gått omkring här i ett par dagar med små högar med packningar på olika ställen och samtidigt försökt städa. Inte mycket har blivit gjort i värmen kan man konstatera.

Katherine Webb är en författare som jag rekomenderar varmt. Jag har just läst hennes "Gömställen" som handlar om den lilla byn Slaughterford. Året är 1922 och ett mord begås. Den unga flickan Puddy är i chock eftersom hennes bror anklagats för mordet och hon kämpar för att hitta den rätte mördaren. Till sin hjälp har hon godsägarens fru; Irene.
Boken är inte en deckare även om mordet har en viktig plats i berättelsen.
Jag känner att jag inte gör den bästa reklamen för boken utan sammanfattar bara med ; LÄS!

Jag har också läst en liten novell av P O Enquist som heter "Öknens alla blommor". Den var väldigt speciell och är nog den jag gillar bäst av hans verk.

Gömställen (pocket)   Öknens alla blommor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar