Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 12 januari 2020

Så var det söndag och vi har varit på bio.
Vi sÃ¥g "Frost 2" och den var precis sÃ¥ bra som jag förväntat mig. För jag fÃ¥r väl erkänna att jag, liksom de övriga i familjen, är väldigt förtjust i bra, tecknade filmer. Jag gillar att det vimlar av de där kloka och modiga tjejerna i filmerna nuförtiden. Och i "Frost" sÃ¥ kan man ju inte annat än älska Sven och Olof. Jag är  mycket svag för roliga djur i böcker och filmer, även om jag ibland retar mig pÃ¥ när de där roliga djuren ska fÃ¥ oss att köpa i övrigt ganska mediokra historier. Men i den här filmen tillför de bara glädje, även om man kanske inte kan räkna snögubben Olof som ett djur...


 


Förra veckan satte jag tänderna i den andra boken i fantasyserien "Legenden om ögonstenen" av Karin Erlandsson. Den heter "Fågeltämjaren" och var riktigt spännande.
Serien handlar om Miriam, pärlfiskaren, som lever för att dyka och plocka pärlor. Pärlan som hon, och alla andra pärlfiskare, drömmer om att hitta är Ögonstenen. Den som hittar den ska få alla sina drömmar uppfyllda. Problemet är bara att pärlan får dykarna att överge sina övriga liv eftersom det enda de vill är att hitta den.
I den här andra boken har Miriam hamnat i en hamnstad i norr, lÃ¥ngt ifrÃ¥n alla pärlor.  Hon har bestämt sig för att aldrig mer dyka och i stället har hon Ã¥tergÃ¥tt till den syssla hon och hennes far höll pÃ¥ med när hon var barn, nämligen hugga träd. Men det är nÃ¥got som inte stämmer. De skygga flyttfÃ¥glarna Dagskatorna har inte flugit söderut trots att det är vinter och ännu konstigare är det när de börjar anfalla människorna, i stora flockar.
Mer än så tänker jag inte berätta eftersom det vore att spoila böckerna.


 Bildresultat för fÃ¥geltämjaren


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar