Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 4 januari 2020

Kaninjagandet fortsätter. Igår lyckades T och H fånga en av rymmarna, bar hem henne och gick hem för att äta lunch. En kvart senare var båda kaninerna ute och skuttade igen. Idag på förmiddagen lyckades jag, T och Speedy fånga in en kanin igen. Det verkar som att det mest är vi som engagerar oss. Småflickorna som äger dem har lite problem att hålla dem instängda misstänker vi.
Jag gjorde en utflykt till Hallstavik igår och hälsade på en vän.
Idag har vi besökt P i Upplands Väsby. Så det är ett evigt rännande för tillfället.
Det är ju trevligt att göra lite saker när man för en gångs skull är ledig.
Jag har påbörjat min lista över lästa böcker 2019.
Än så länge har jag ingen översikt över hur många böcker jag läst, fördelningen män och kvinnor och så. Min känsla är att jag läst mycket och bloggat lite, men vi får väl se om känslan stämmer eller om jag också läst mindre än vanligt.

2020 har inletts med parallelläsning. Dels har jag läst en biografi som heter "Vi romantiska resenärer. Med Ellen Rydelius i Rom" av Carina Burman.
Ellen Rydelius var mamma till den berömda tv-kocken Ria Wägner. Hon blev känd för att göra reseguider och Rom var hennes absoluta favoritstad dit hon återvände arton gånger!
Jag tyckte om boken. Det var intressant att lära känna Rydelius, som levde 1885 till 1957, var journalist, frånskild ensamstående mamma och bohem. Hon var oftast på resande fot och besökte en rad städer som hon sedan skrev om genom åren. Carina Burman skriver om Ellen Rydelius och hennes liv, Rom och dess historia utifrån guideböckerna. Efter ett antal kapitel om själva staden blev jag aningens trött, eftersom jag aldrig själv besökt Rom så blev det till sist svårt att relatera helt till det hela. Men i stort sett var boken läsvärd och jag blev lite sugen att någon gång åka dit. Lite extra intressant blev det förstås eftersom jag just nu är väldigt inne på tv-serien "Min fantastiska väninna" av Elena Ferrante och på grund av det är fascinerad av Italien.

Sedan har jag också läst en ungdomsbok av Rachel Cohn och David levithan; "Dash och Lilys utmaningsbok". Lily bor i New York, är sexton år och ensam över julhelgen med sin bror eftersom föräldrarna rest till Fiji. Hon skriver ett meddelande med ledtråd i en röd anteckningsbok och gömmer den på en hylla i en bokaffär. Dash, som också är ensam över julen, hittar boken och antar utmaningen. Där börjar allt och boken hamnar sedan på olika ställen med meddelanden som får Dash och Lily att lära känna varandra. Olika släktingar och vänner hjälper till att lämna över anteckningsboken.
Jag tyckte att det var en helt okej historia även om det inte var den bästa jag läst.

Bildresultat för vi romantiska resenärer     Bildresultat för dash och lilys utmaningsbok



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar