Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 2 juni 2019

Riga var en spännande stad att besöka!
Det var en ganska sliten miljö delvis, med rostiga och nedklottrade fasader. Men så stod det nya, stora affärskomplex däremellan. Och rätt som det var kunde man se gamla trähus som var väldigt vackra. För något år sedan läste jag Mattias Käcks bok "Harriet Löwenhjelms värld: en collagebok"och där såg man bilder på huset där hon bodde, i Finland mot ryska gränsen, och det huset påminde mycket om de hus jag såg i Riga. Känslan var att öst och väst möttes på ett mycket tydligare sätt än i Tallin som vi besökte förra året. Spännande och intressant.
Det blev inte så mycket garn men en fantastiskt fin hantverksmässa med alla möjliga saker samt ett besök på Rigas nya nationalbibliotek, 6-7 år gammalt bara.

Bilden kan innehålla: himmel, moln, bil och utomhus

 Jag har läst två noveller "Med strömmen" av Hjalmar Söderberg och "Come Close" med texter av Sappho.
Sedan har jag också läst en bok om övernaturligheter och andlighet av Pierre Hesselbrandt; "Andra sidan"
Andra Sidan : nära möten med det okända

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar