Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 16 juni 2019

Och solen skiner...

Helgen har varit riktigt härlig!
Igår åkte vi på badtur med ett gäng kusiner. Liite kallt vatten men desto varmare i solen.
Imorse hämtade vi upp en kusin och åkte till landet. Det har varit +30 grader hela dagen. Ibland har det fläktat lite, men mest sol och hett.
Barnen har haft vattenkrig och kaninen har legat under ett träd och pustat. Ett antal fästingar har vi hittat, både på oss själva och på Speedy. Jag hatar verkligen fästingar från djupet av mitt hjärta!
Värmen gjorde att vi inte har orkat åstadkomma så mycket, någon av oss. Jag har läst nästan hela dagen. Inte alls dumt.

Jag tyckte mycket om Anna McPartlins bok "Rabbit Hayes sista dagar", om den ensamstående mamman Rabbit Haye som har cancer och vet att hon snart ska dö. Nu har jag läst en annan bok av McPartlin; "Någonstans nära lyckan", lika bra den också. Maisie lever med sina två barn efter att ha tagit sig ifrån sin mycket våldsamme man och år av misshandel. Hon är livrädd för att hamna i ett dåligt förhållande igen och skyr män som pesten. Så när hon , efter flera år ensam, äntligen går ut på sin första dejt så händer det som inte får hända. Samma kväll som dejten försvinner hennes son, den 16-årige Jeremy. Maisie tar helt på sig skulden. Om hon inte bara tänkt på sig själv hade det aldrig hänt, tänker hon. Boken följer händelseutvecklingen under de dagar som går innan man får veta vad som egentligen har hänt. Det är grymt och sorgligt, men samtidigt en berättelse om förlåtelse, hopp och om att våga gå vidare.

En helt annan bok, väldigt svår att beskriva och definiera, är "Jag befinner mig i ett överflöd av kärlek" av Ulf Karl Olov Nilsson. Den handlar om Henrik den åttonde men liknar inget annat jag läst. Den följer Henriks liv så som man läst i andra böcker, så långt inga överraskningar. Men författaren låter karaktärerna både filosofera fritt, uttrycka sig med moderna, nutida ord och uttryck och analysera sin omvärld på ett mycket fritt sätt. Jag kan verkligen inte förklara hur boken är uppbyggd. Först var jag mycket tveksam, att blanda in alltför mycket fantasi i verkliga skeenden är inte min grej. Men efter ett tag märkte jag att jag på något underligt sätt kände mig närmre Henrik och hans omgivning. De blev lite mer levande och verkligare, förmodligen för att de plötsligt blev människor av kött och blod, lite mer lik nutidsmänniskan. Så även om boken svävade ut åt mer än ett håll så tyckte jag att det var intressant att läsa.

"24 goda gärningar" av Jenny Fagerlund är en klassisk feelgood-roman. Den låg jag och läste på stranden, i värmen, igår vilket kändes aningens fel eftersom den utspelar sig under december. Emmas man förolyckades på julafton. Nu har det gått två år men hon kommer inte vidare. Hon går ensam mellan sin lägenhet och affären hon äger. Inget i livet känns värt att satsa på och hon har egentligen helt slutat leva. Hennes syster Magda tjatar om att Emma ska hitta en hobby, något som ska få henne att kliva ut i världen igen. Till sist bestämmer sig Emma för att hon ska strunta i sin systers uppmaningar men att hon ska utföra en god handling varje dag fram till julafton. Hon känner sig skyldig till sin mans död och tänker sig att detta ska vara ett sätt att sona sina synder. Ja, ni kanske förstår vartåt det lutar...När Emma börjar med sina goda gärningar så möter hon nya människor och det blir inte så lätt att gömma sig längre.

Min sista bok för dagen handlar också om cancer. När skådespelaren Gösta Ekman fick cancer 2011 så uppmanades hans fru, regissören och författaren Marie Louise Ekman av läkarna att skriva dagbok vilket hon gjorde. 2018 kom dagboken ut som bok; "Få se om hundarna är snälla ikväll". Det är en ärlig och naken beskrivning av hur det var. Jag har följt människor med cancer, ibland på nära håll och ibland på avstånd och trots att jag aldrig varit så nära som beskrivs i boken så känner jag igen vissa saker och blir påmind om hur hemskt det är. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar