Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 7 april 2019

Snart så är det påsklov!



En vecka kvar till påsklov! Vi längtar så mycket. Jag jobbar på lördagen och det kommer att kännas extra skönt att få ledigt en hel vecka efter det.
Förra helgen firade vi tioåringen med pompa och ståt. Det var två familjemiddagar och kompiskalas. Hela familjen har varit väldigt trötta i veckan, det känner på med kalas...
Igår var H på en klasskompis kalas. De åkte gokart. Det såg väldigt roligt ut och killarna var helt uppspelta efteråt. Men samtidigt kan man väl känna att det inte är helt försvarbart utifrån miljöhänsyn att åka runt runt med bensinångor sprutandes bara för att det är kul. Kanske kan man använda elbilar?

Bildresultat för strimmor av hopp
Jag har läst min första bok av Ruta Sepetys; "Strimmor av hopp". Det var en mycket bra och hemsk bok. Jag kommer definitivt att läsa hennes övriga böcker. Boken handlar om Lina, femton år, som tillsammans med sin familj tillfångatas av Sovjets hemliga polis och förs till ett fångläger i Sibirien. Året är 1941 och folket i Litauen, där Lina bor, vet inte vad som är värst; Stalin eller Hitler. I Sibirien tvingas de leva under omänskliga omständigheter. Mängder av människor fryser och svälter ihjäl. De får arbeta tills de stupar och hånas och misshandlas ständigt av sina fångvaktare. Sepetys berättelse gör ont att läsa, det går inte att förstå hur hemskt det var. Men samtidigt är det det som gör det till en så viktig historia som alla borde ta del av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar