Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

torsdag 28 mars 2019

Tänka sig. Imorgon är det fredag igen. Två veckor till påsklov och drygt en dag till den efterlängtade födelsedagen!
Idag har jag haft en sådan där guldstund som kommer väldigt sällan, när man minst anar det och som får en att känna att man har världens bästa jobb...
Det finns en kille på skolan som kommer till biblioteket med klassen varje vecka. Han hatar att läsa och jag misstänker att det är för att han har problem med det. Lyssna på böcker är tråkigt. Serier och manga är tråkigt och det finns ingen typ av fakta som är kul. Jag och hans lärare har nästan slagit knut på oss själva under året för att få honom att hitta något han gillar men han blir bara irriterad, sur och deppig. Så idag blev det helt tomt i biblioteket mellan två klasser vilket aldrig brukar hända. Den ena klassen brukar inte hinna iväg förrän nästa kommer. Av någon anledning blev den här killen dock kvar, kanske för att vi har en väldigt bekväm sittpuff som han hängde upp och ner i.Jag såg min chans och började prata lite med honom, frågade om det verkligen inte finns något han gillar vilket var nej. Men, sa jag, vad gör du när de andra sitter och läser då?
-Sitter och kollar runt..
-Hm, sa jag, det låter ju jättetråkigt. Om du inte vill läsa borde du ha något med bara bilder så att du har något att göra.
 Jo, det höll han med om men en sådan bok trodde han nog inte fanns. Jag släppte ämnet en stund och frågade om han gillar gåtor? Och så utbytte vi några gåtor (fast jag har uselt gåt- och roliga historierminne så jag fick gå och tjuvkika i en gåtbok). Där någonstans, efter ett par gåtor och jag som tjuvkikat så började han se glad ut på ögonen och fnissade till och med lite åt de fåniga svaren. Plötsligt kom jag på att vi har Johan Egerkrans bok "Nordiska väsen" och den har ganska så coola bilder. Så jag visade den för honom och frågade om han trodde att det kunde vara något? Och det kunde det! Vid det laget började det komma nya elever och de blev väldigt intresserade av boken. Det hela slutade med att killen fick med sig boken, ropade ett glatt hej då och jag kände mig helt lycklig! Strunt samma om han inte läser en bokstav i den. Jag kände att jag ändå hade lyckats!



Bildresultat för nordiska väsen johan egerkrans

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar