Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 7 augusti 2018

Ikväll har H en övernattningskompis och stämningen är på topp. Jag har haft ytterligare en lugn dag på jobbet. Ganska skönt med mjukstart för sedan vet jag ju att det blir ett ökat tempo när allt kommer igång på riktigt. Telefonen har inte funkat idag heller. men vid fyratiden kom en kollega med en ny. Efter ungefär fyra minuter ringde en tant och ville beställa en bok. Undrar hur många gånger hon har ringt under dagen...?

Jag gillar Emma Hamberg. Hon är en författare som är lättsam men ändå inte ryggar för sanningar emellanåt. Hennes Rosengäddaserie är bland de härligaste feelgoodböcker jag vet. I sommar snubblade jag på en av hennes äldre böcker, med kåserier och fyndiga bilder med kommentarer. Boken heter "Det är insidan som räknas" och temat är hur det är att vara kvinna, mamma, sambo, ja, allt det där man ska vara hela tiden. Hon för fram budskapet att man inte behöver fixa allt, vara världsbäst och vara lyckad. Jag tycker alltid om när jag påminns om det. För vem är perfekt? Inte jag i alla fall men jag vill gärna vara det. Och det är, som vi alla vet, fruktansvärt jobbigt att aldrig nå riktigt i mål och vara bra nog. När det egentligen är så att man räcker och att ens bästa är bra nog! Så läs boken och andas ut! Vi duger!

Bildresultat för det är insidan som räknas bok

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar