Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

onsdag 7 februari 2018

För flera år sedan började jag läsa serien "The mortal instruments" av Cassandra Clare, en ungdomsfantasy i sex delar. Jag tog mig då igenom tre delar, tjocka som tegelstenar, men sedan blev det inte mer. Men så häromveckan så lånade jag hem de tre sista delarna från biblioteket och bestämde att nu ska jag ta  mig i mål. I helgen var vi ju i Romme och min familj hade två härliga dagar i backen och jag hade två härliga dagar i lodgen, med Clary och de andra halvmänskliga varelserna i "Fallna änglars stad", den fjärde delen i serien. Det var första gången på evigheters evighet som jag fick sitta två hela dagar och bara läsa och dessutom läsa en riktig bladvändare! Faktum är att jag hade glömt hur det kändes att bara släppa verkligheten och få sjunka in i en helt annan värld. Det var så skönt!
Clary tränar för att bli en riktigt bra skuggjägare. Jace, pojkvännen som hon ett tag trodde var hennes bror, tränar  henne. De borde vara lyckliga men Jace klandrar sig själv för saker han gjort och tillåter sig inte att vara lycklig. Kompisen Simon, som blev biten av en vampyr och nu själv är vampyr, kämpar för att hitta sin plats i tillvaron utan att behöva ge upp sin familj och vänner. Han dejtar för övrigt både en skuggjägare och en varulv, vilket blir aningens komplicerat. Samtidigt som de olika karaktärerna kämpar med att hitta sina identiteter och platser i tillvaron så kämpar de mot alla de onda krafter som finns bakom varje hörn.
Förutsägbart, men sjukt spännande!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar