Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 25 februari 2018


Bildresultat för ta det som en man

Så var det söndagkväll. H och hans pappa ligger och läser Harry Potter, kaninen ligger under vardagsrumssoffan och knaprar på en äppelkvist och jag har helgstädat lite halvhjärtat. Imorgon är det skolteater för förskolorna och sedan rullar det på. För ett par veckor sedan hade vi Per Gustavsson på besök hos sexåringarna, i mitten av mars kommer Jo Salmson till treorna, fast då är jag i Borås. Och i april kommer Ingrid Olsson till årskurs 8. Ingela Korsell hälsar på femmorna i april också. Barnen i Enköpings kommun är lyckligt lottade.

Jag har läst kanske den viktigaste boken som kom 2017, nämligen "Ta det som en man" av Hampus Nessvold. Så varför är den så viktig? Jo, Hampus Nessvold är en ung, vit, heterosexuell medelklasskille som vägrar acceptera den gängse mansrollen. Han ifrågasätter sig själv och alla andra män och vågar stå för den han är. Det är något unikt med att en man som passar in precis i den roll som han förväntas ha och skulle kunna komma undan med allt det där som män kommer undan med, sätter ner foten och säger
-det är inte okej!
Om någon ska kunna bli en förebild för unga män så är det han! Jag skulle gärna vilja ha en bokcirkel om den här boken med killar på högstadiet eller gymnasiet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar