Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 1 september 2017

Så var det fredag igen. Kaninen slumrar under skrivbordet, åttaåringen lyssnar på ljudbok i soffan och jag sliter mitt hår i mina försök att komma igång och strukturera min kandidatuppsats. Nu vet jag, efter tre och ett halvt års studier, att det alltid börjar här. Panik, ångest och tandagnissel. Men, hittills har jag ju efter all vånda fått ordning på mig själv och lyckats klämma ur mig det som krävs, så kanske det går vägen den här gången också.

Dagens bok är fjärde delen av den franska mysdeckarserien om bokhandlaren Victor Legris som älskar att reda ut mysterier. "Mördaren i Marais" inleds med att en liten skål, gjord av ett apkranium, stjäls frånVictors fosterfar Kenji. Snabbt visar det sig att skålen är av intresse för flera personer och att ett antal mord inträffar på föremålets väg. Victor och hans medhjälpare Joseph är skålen på spåret men det de inte vet är att de hela tiden studeras av någon som är synnerligen inblandad i historien.
Parallellt med jakten på skålen och den mördare som verkar höra ihop med den, så har Victor kärleksproblem. Hans älskade Tasja gör en resa och svartsjukan river i honom. Victor hittar ett brev som tyder på att hon inte alls har rest dit hon sagt och han kämpar för att lista ut vad som är på gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar