Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 7 juli 2015

Så, nu är vi på plats i ett ganska grått och kallt Jämtland, men det gör ingenting. Det är ju semester! H vickar på sina lösa tänder och kaninen skuttar glatt runt gräsmattan när han får chansen. Jag har börjat tänka på surströmming. Det vore inte så dumt.
Idag har det inte blivit så mycket läst men jag har i alla fall läst klart "Drottningkronan" av Ingrid Kampås. Den utspelar sig under åren 1162-1205. Den unga, vackra Ester vill gärna gifta sig med den snygge Thore och kärleken är ömsesidig. Esters morbror och fosterfar Lars har dock andra planer. Han har lovat henne till ett kloster. Trots att Ester tydligt känner att klosterlivet inte är något för henne så fogar hon sig i Lars vilja. Vad annat kan hon göra? Men, en natt blir klostret invaderat och Ester rövas bort. På krångliga vägar och genom ödets underliga nycker får hon ett helt annat liv än vad någon kunnat ana.  Boken är skönlitterär med viss historisk bakgrund. Intrigen är spännande liksom Esters öde, men det är något i författarens språk som känns lite torftigt. Jag blir inte fångad utan retar mig i stället på olika formuleringar. Det hakar upp sig och jag känner att Ingrid Kampås hade kunnat beskriva allt så mycket rikare och mer fängslande.
Nu tröstar jag mig med en ny Maj Gull Axelsson, nämligen "Den jag aldrig var". När man läser Axelsson blir man bortskämd med språket som fängslar en från första sidan till sista.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar