Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 16 januari 2015

Ha en bra fredag!

Det här har varit en hemsk och vedervärdig vecka som nästan har golvat mig. Brukar se på mig själv som ett grässtrå; ibland blir man helt nedtrampad så att man nästan går av och det blir revor i stjälken. Men efter ett tag så segar man sig upp igen, lite mer tilltufsad än förut men vid liv. Just nu är jag ganska platt och det är mer än en reva, men jag börjar sakta sega mig uppåt...
Tur, säger jag, att man kan krypa ner i sängen under ett varmt täcke och glömma bort världen en liten stund med en bra bok.
Böckerna som räddat mig denna vecka är bland andra två ungdomsböcker; "De vilsnas skog" av Anne Pilchota och Cendrina Wolf. Det är den andra delen i fantasyserien om Oksa Pollock, flickan som levt ett vanligt liv tills hon fyller 14 och upptäcker ett konstigt blåmärke. Det visar sig att Oksa inte alls är vanlig. Hon är i själva verket en mycket speciell person med ett magiskt och oväntat förflutet och en dramatisk framtid.De två första böckerna i serien är enastående spännande och det är svårt att lägga ifrån sig dem för man bara måste få veta vad som händer.
Min andra ungdomsbok i veckan har varit "Skuggporten" av Lene Kaaberböl. Kaaberböl har skrivit många bra fantasyserier men det här är en fristående bok som handlar om fjortonåriga Anna som förlorade sin mamma när hon var sex år. Sedan dess har hon och hennes pappa levt ett liv i rädsla och hemligheter. Pappan vägrar berätta för Anna vad som egentligen hände. Han vill beskydda henne, men Anna bara måste få veta. Hon börjar leta efter spår vilket ger henne mer äventyr än hon vill ha. I mitt för tillfälligt instabila tillstånd blev den här boken nästa FÖR spännande för mig. Tur att den gick rätt fort att läsa så att jag fick svar på mina frågor fort. Annars har jag nog inte stått ut. Mycket bra var det i alla fall


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar