Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

onsdag 28 januari 2015

Så är man då i ett regnigt Borås. Trist när man lämnade ett vitt och snöigt Uppsala. Dagen har varit mycket bra. Efter att ha svurit över enorma mängder textmassa, svåra och luddiga tentor och bristfälligt information så blev jag mycket positivt överraskad över dagens aktiviteter. Vi har haft diskussionsseminarium i ganska små grupper där vi pratat om vad som är viktigast i mötet med biblioteksanvändare, framtidens bibliotek och vår yrkesroll. Plötsligt kom jag ihåg att målet med alla mina vedermödor med de här studierna är ju faktiskt att jobba på bibliotek. Någonstans långt där framme så skymtar jag ett liv bland böcker (och jag bortser glatt från allt det där andra som inte har med böcker och läsning att göra, mig kommer ni inte att hitta bland framtidens biblioteksforskare).
Imorgon börjar en helt ny kurs som verkar svår och ogenomtränglig "kunskapsorganisation". Bara ordet ger mig nervösa ryckningar i stortån. Men har man klarat sig så här långt så kanske man fixar resten också. Igår fick jag godkänt på den läskiga tentan som jag gjorde i början av januari. Det går inte att beskriva i ord hur lättad jag känner mig över det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar