Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

onsdag 17 december 2014

I huvudet på en trött bokslukare...

Nu har det vanliga huvudbryet infunnit sig. Snart åker vi på jullov, med tåg. I bagaget finns kläder för alla väder och tillfällen, skridskor och julklappar. Och så var det det där med böckerna. Vilka ska få följa med?  Hilary Mantels  Wolf Hall" har jag fortfarande inte tagit mig igenom. 600 sidor medeltid. Det är riktigt bra, men det krävs koncentration och tid för att uppslukas av Cromwells liv vid det engelska hovet. Om jag packar den så ryms ingen finklänning till julafton, så är det bara. Men, samtidigt, om jag tar med mig lite mindre skrymmande böcker så kommer jag att behöva fler än om "Wolf Hall" får följa med. Det är lite skönt att få bry huvudet med sådana här livsavgörande frågor i stället för de vanliga som snurrar runt; varför tycker inga världsledande politiker att vi behöver vara rädda om miljön, hur ska det bli efter valet i mars, varför ska det skjutas så många vargar i år, hur ska jag klara mina studier...?
Nej, nu vill jag bara provpacka resväskan med böckerna jag helst vill läsa!

1 kommentar: