Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 27 december 2014

Här är det verkligen vinter. -28 grader och kallblek sol.  Två kvällar har vi kunnat gå ut och beundra ett fantastiskt norrsken. Vi har haft en riktig innemysardag med djurlekar, lego, spel och bokläsning. Jag har efter många om och men avslutat "Wolf Hall" av Hilary Mantel. Jag tyckte mycket om boken, men den har krävt tid och koncentration så det krävdes ett jullov för att få ordning på den. Huvudpersonen är Thomas Cromwell, en av Henrik den åttondes närmaste män. Han var son till en smed och arbetade sig upp. Hilary Mantel har en fantastisk förmåga att ta en med till medeltidens London. Miljön, lukterna, smakerna, vardagslivet känns verkligt och trovärdigt. Beskrivningen av kungen är mer nyanserad än vad jag läst förut och han känns mera verklig än tidigare. Boken sträcker sig över de år då kungen blir kär i Anne Boleyn, skiljer från Katarina och får sin nya drottning Anne. Hon lyckas inte ge England en ny tronföljare  utan endast den lilla prinsessan Elisabeth. I bok nummer två "För in de döda", som jag just börjat på så är kung Henrik missnöjd med sin drottning och börjar intressera sig för den blyga Jane Seymore.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar