Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 11 oktober 2014

Nabus bok

Lördag eftermiddag. T och H har farit till farmor för att fika och jag och Speedy, kaninen, är hemma och pluggar. Speedy studerar mest olika skrymslen och vrår och lämnar Fred Lerner och hans "The Story of Libraries" till mig. Jag säger som en mina kompisar på utbildningen; varför är det de roliga kapitlen som man kan skumma igenom för de kommer inte på tentan?! Den roliga läsningen handlar om olika bibliotek genom tiderna, att läsa om biblioteket i Alexandria till exempel. Jag finner inte alls samma nöje i att läsa om olika katalogiseringssystem på 17- 0ch 1800-talet och sådant. Inte är det så upphetsande att lära sig vilka århundraden de olika bibliotekstyperna uppstod heller...
Faktum är att jag råkade halka in på samma ämne i den ungdomsbok jag just har läst, eller ja, inte när bibliotekens historia och sorteringssystem då  men bokens historia... "Nabus bok" av Zizou Corder (pseudonym för en mor och dotter), handlar om Lee, en kille som rymt hemifrån eftersom hans familj inte är särskilt trevlig och de hånar honom för att han inte kan läsa. Lee är en småtjuv, precis som de övriga i familjen, och en dag råkar han stjäla en mycket speciell bok. Det visar sig vara Böckernas bok, varje historia som någonsin skrivits eller berättats finns i den och varje gång man öppnar första sidan så får man läsa en ny historia. Det mest fantastiska är att när Lee öppnar den så börjar boken läsa högt för honom. Nu är det förstås flera som vill ha denna speciella bok mer än något annat och jakten startar. Berättelsen utspelar sig 2046, och är en fantasy. Den är mycket bra och jag rekomenderar den varmt! Skulle passa bra som högläsningsbok också.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar