Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 25 januari 2014

Fantasy när det är som bäst.

"Nyckeln", den sista delen i triologin om De utvalda i Engelsfors, av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren, är den bästa i serien tycker jag. Den är spännande, och karaktärerna har utvecklats. Författarna gör ett bra jobb tycker jag när de beskriver hur det känns att ha speciella superkrafter när man är en 17-årig tjej. Hur  får man ihop magin med det vanliga tonårslivet? Minoo som i de tidigare böckerna deppat för att hon inte har några förmågor visar sig vara den som är kraftfullast av alla. Besvärligt blir det när hon ska rädda världen och inser att hon inte kommer att hinna gå i skolan. Hon kan ju inte riktigt berätta för sina föräldrar varför hon måste ta ett sabbatsår.
En riktigt bra fantasy ska kännas så trovärdig att man nästan kan se det hända i sin egen värld och det kan jag med den här historien. Jag har läst drygt 400 sidor, har ungefär hälften kvar och väntar med spänning på att få se hur allt ska lösa sig (eller inte...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar