Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 23 april 2024

Så är tisdagen snart slut. Dagen har varit bra, ganska lugn och jag har fått gjort lite saker som legat på hög. Snart är det dags för skolbio igen, varje år får förskoleklasserna och lågstadiet se film i bygdens egen biograf. En trevlig tradition där min uppgift är att rodda med allt från boka datum till att boka film och vara spindeln i nätet i alla mejlkonversationer som krävs för att det ska fungera.

Även om det är aprilkallt så har vi haft solsken under dagen så det känns ändå som vår. I fredags när vi åkte bokbussen var det lite som att befinna sig i en djurpark. Vi såg två älgar, tranor, fasaner, en hare, någon rovfågel som kan ha varit en hök, svanar och så förstås alla höns, hästar och kor som bor i byarna runt Enköping.

I lördags var det städdag i kvarteret och fy jämarns vad kallt det var! Kanske det kallaste av alla år vi varit med. Jag saknade kaninen! Han och jag brukade vara ett bra städteam. Jag städade och han hejade på, gärna tuggandes på det jag krattat och klippt



.



"Hemligheternas bibliotek" av Janet Skeslien Charles var helt klart en bra bok. Den innehåller två parallellhistorier. Dels får vi följa den unga kvinnan Odile som är nyutbildad bibliotekarie och får jobb på det amerikanska biblioteket i Paris. Hon älskar sitt jobb men det påverkas redan från början av andra världskriget som just brutit ut. Hon och hennes kollegor kämpar för sitt bibliotek och vägrar ge upp och stänga trots tyskarnas påtryckningar.

I den andra historien befinner vi oss i Montana, USA. Det är 80-tal och tonåringen Lily har det tufft. Hennes mamma blir sjuk och dör och efter endast ett år gifter pappan om sig. Lily lär känna Odile, som nu bor i granne med Lily i Montana och är något av en enstöring. Lily älskar allt franskt och hon och Odile blir vänner. Odile är mycket hemlighetsfull med vissa delar av sitt förflutna och Lily vill väldigt gärna veta Odiles historia.

Egentligen borde jag ha älskat den här boken. Den innehåller allt jag som jag uppskattar. Men trots det var det som att jag inte riktigt fastnade även om jag tyckte den var bra. Mycket svårt att förklara varför. 


En helt annan bok blev det till att läsa sedan. Anette Haaland har kommit med den femte boken om Pastor Viveka i Enskede. Hon som ägnar sig så mycket åt sin familj och sin församling att hon ständigt är på gränsen till utmattning. Så är det också i denna bok som heter "Pastor Viveka och solkattens leende". Faktum är att Viveka har blivit sjukskriven på halvtid och hennes läkare råder henne att testa något annat än församlingsarbete. Passande nog är det dags för Enskedeborna att sätta upp det traditionsenliga Enskedespelet och den här gången ska man spela "Alice i underlandet". Teater är kanske en bra ide, tänker Viveka. Men naturligtvis inträffar ett mord och tja, ni förstår ju hur utvilad den stackars pastorn blir...




Slutligen så lyssnar för tillfället på en ljudbok som jag inte direkt gillar. "Lev livet fullt ut. Din väg till andligt uppvaknande" av Eckhart Tolle.


 Den är så galet tråkig och ger mig i princip ingenting. Jag kommer förstås att lyssna klart eftersom det är ett tvångsmässigt beteende jag har, alltid läsa och lyssna klart... Men jisses...
En enda sak kommer jag dock att ta med mig som jag tycker är klokt; lev i nuet. Du kan inte påverka det förflutna och framtiden vet du inget om.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar