Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 3 februari 2024

Månadens dikt januari 2024, lite i sista laget...

 Just nu läser jag Kerstin Ekmans "Min bokvärld". Den kommer jag att skriva mer om senare men tills vidare plockar jag månadens dikt ur den. I kapitlet "Ett rasande skriveri", sid 146, skriver hon om "Svindlande höjder" och om dess författare Emily Bronte.  Emily Bronte hann bara skriva en bok innan hon dog i tuberkulos men dikten som följer har hon lämnat efter sig. 

All hushed and still within the house;

Without-all wind and driving rain;

But something whispers to my mind,

Through rain and through the wailing wind,

Never again.

Never again? Why not again?

Memory has power as real as thine.

-Emily Bronte-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar