Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 20 februari 2024

Februaridikten 2024

 Den 6 februari var det Samernas nationaldag. Det uppmärksammades på flera ställen i medier och på bibliotek men här i bloggen blev det inget firande. Idag tar jag igen det genom att välja månadens dikt från boken "Solen, min far" av Nils-Aslak Valkeapää. I ärlighetens namn är jag lite osäker på om det är egen dikt eller en del av en större, jag gissar på det senare...

Fint är det i alla fall och jag ser framför mig när man sitter utanför sitt tält på fjället en tidig morgon.

Solen

verdens far

Jorda

vårens datter

           himmelrandens gullblomster

           duftgresset

jeg taler med jorda

           och hörer bekkene svare

            med lyd av sölv i rösten

taler med jorda

bortom tid

Solen

verdens far

Jorda

livets mor

       himmelrandens morgenröde

        stjernegaissene

jeg taler med jorda

sooleeen miiin sooool

aaaaaaiivaaannn aaaainnnnuuuht aaa a aaaaaa aaaa

aaaa aaaa

aaaaa


-Nils-Aslak-Valkeapää-

1991




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar