Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 3 november 2023

Och så kom november...

 Att vara på bokbussen idag var mysigt. Regnet smattrade och det var varmt och ljust inne.

På en av förskolorna kom de där fyra- och femåringarna in som jag besökte och läste för för några veckor sedan. De blev väldigt glada när de kände igen mig och jag fick en stor och mycket lerig kram av en av pojkarna.

Lovet har varit krisigt på mitt jobb, många lediga och flera sjuka. Igår var vi två stycken på hela det stora huvudbiblioteket som skulle rodda och öppna. Ingen av oss brukar göra det så allt kändes krångligt. men det funkade till slut förstås.

Sedan hade vi spökmys på mitt lilla bibliotek men det kom bara två systrar som egentligen inte hade en aning om att det var aktiviteter men de fick boktips och lånade jättemycket så vi var ändå ganska nöjda.

I onsdags besökte jag PRO och berättade om biblioteket. Det var mycket trevligt och jag blev bjuden på en fantastiskt god sopplunch. 55 pensionärer och jag fick hänga en timme ungefär. De var nöjda med informationen och jag tyckte själv att det gick bra. Men de var lite som en skolklass, hade svårt att vara tysta och tänkte mycket på maten som de skulle få efter min presentation. Ordföranden inledde det hela med att beordra alla att skruva upp hörapparaterna. 

Har jag sagt att jag älskar mitt jobb....

Nästa vecka kör vi igång Läsveckorna på min skola. Det ska bli SÅ kul!

Rapport om det kommer.

Böcker jag har läst kommer här. 


 
"Den naturliga komedin", ett mycket speciellt seriealbum av Ulla Donner. En roadmovie i serieform om ett björklöv, ett frö och några svampar, och några till. Det handlar om existensiella frågor, miljöförstöring och sådant.
Ganska kul.

"Den hemliga stranden i Cornwall" är Liz Fenwicks senaste bok. Handlar om en uppseendeväckande vacker och smart kvinna som arbetar med kartor i London under andra världskriget. Hon har valt bort familj och äktenskap då hon inte är beredd att offra sin karriär. Kriget har gett henne en chans att få arbeta med det hon älskar och trots att kriget påverkar allt så trivs hon med sitt liv. Men så händer saker som gör att hon åker hem till Cornwall för en period och som det alltid är, i livet likasom i Fenwicks böcker, som får henne att fundera över sitt liv.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar