Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 23 oktober 2023

  


Böckerna jag har läst den senaste veckan...

"Döden på Chateau des Livres" av Katarina Bivald. Del två i deckarserien med den mycket sympatiska författarinnan Berit Gardner.

"Låt vargarna komma" av Caroline Rifka Brunt. Boken är fruktansvärt sorglig och jag fick kämpa för att inte gråta en skvätt på bussen i fredags när jag satt och läste. Boken utspelar sig i New York på 80-talet och handlar om June 14 år som älskar sin morbror Finn över allt annat. Men Finn är döende i AIDS, ett fruktansvärt trauma som påverkar hela familjen. 

När han dött blir June kontaktad av Toby som visar sig ha en viktig del i Finns liv. De blir vänner, efter många om och men. Vänskapen är hemlig eftersom Toby inte är en välkommen person i familjen. En fantastisk bok om sorg, relationer och att växa upp.

"Palimpsest" är ett seriealbum av Lisa Wool-Rim Sjöblom, en bok om allt mygel , fiffel och båg som försiggått i handeln med adoptioner. Författaren är själv adopterad från Korea och upptäckte som vuxen att det inte gått rätt till när hon kom till Sverige. Också en oerhört sorglig och upprörande bok som behöver läsas och komma fram!

Min sista bok för idag är väl mer en uppslagsbok kan man säga. "Städa! Skinande rent på naturell väg" visar att man inte behöver använda kemikalier för att ha ett rent hem. Jag testade tipset hur man rengör ugnen i helgen och det fungerade bra. Man kan antingen använda bikarbonat eller grönsåpa så lossnar en hel del skit, om man säger så. Jag kommer förmodligen att låna den igen när jag har något städprojekt på gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar