Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 30 december 2022

 En vän till mig rekomenderade "Olive Kitteridge" av Elizabeth Strout för kanske ett år sedan. Jag kom mig inte för att läsa den förrän nu i jul efter att ha räddat den från gallringsdöden på jobbet. Om man tycker om Alice Munroe så är detta absolut en bok man ska ge sig på! Olive är en en bister och argsint kvinna, engelsklärare och rätt dålig på socialt samspel, om man säger så. I bokens olika kapitel får man lära känna Olive och hennes familj men också andra invånare i Crosby i Maine. Ibland fladdrar Olive bara förbi som en bifigur vilket är otroligt snyggt gjort. Genom andras ögon får man mycket tydligt en bild av Olive och hennes man Henry. 

Henry är för övrigt tvärtom. Han är alltid vänlig, bryr sig om andra och älskar sin fru trots alla hennes skavanker. Handlingen är inte drastisk utan det är vardagslivet som gestaltas och det är väl kanske där jag börjar tänka på Alice Munroe.

Min syster uppmärksammade mig också på att det finns en tv-serie baserad på boken på HBO och jag såg en del nu i jul. Den var bra också men boken var förstås bättre. Jag tycker att Henry var mycket argare i tv-serien. Han hade inte riktigt samma förståelse för Olive. Nu har jag som sagt var bara sett en del så det kan ju rätta till sig, vi får se.

En mycket läsvärd bok i alla fall!

Olive Kitteridge (pocket) Ps. Jag skrev igår att jag börjar jobba på måndag. Det var fel. Den andra januari är ju faktiskt på tisdag...Ds.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar