Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 13 februari 2022

 Jaha, precis när man började se ljusningen i tunneln och restriktionerna togs bort, då fick H covid. Och ett par dagar efter så började T snörvla och även om  han inte har testat sig så känns det rätt rimligt att det är covid även för honom. Så nu ligger han i soffan, tittar på OS-hockey och tänker uppenbarligen inte kliva ur morgonrocken idag. 

Jag verklar klara mig och jag undrar nu om jag har ett superimmunsystem, om jag har haft eller har covid utan symtom eller om jag kommer att ligga däckad imorgon? Det känns nästan lite spännande.

Viktigast är det i alla fall att vi är friska på sportlovet när vi ska hem till mamma och pappa och även om jag skulle bli sjuk så borde jag hinna bli frisk innan dess.

Jag har läst en bok i en genre som är väldigt ovanlig för mig, nämligen en vilda västernklassiker. Boken finns på mitt blibliotek och jag har aldrig kommit på idén att läsa den. Men så lyssnade jag på Storytels bokpodd "Snacka om ljudböcker" och då pratade de om boken och plötsligt blev jag sugen.När jag nämnde den för T så kunde han upplysa mig om att den fimaltiserats två gånger och att man just nu kan se den på Netflix. Så vad är det för historia jag ramlat på?

 Roman: True Grit | Kulturdelen

"True grit" av Charles Portis handlar om den fjortonåriga Mattie Ross som bestämmer sig för att hämnas på sin fars mördare, den usle Tom Chaney. Mattie Ross var anledningen till att jag ville läsa för i en värld av skjutgalna, alkoholiserade och barnsliga revolvermän så är hon smart, cool och osentimental. Hon genomskådar och styr de där gubbarna trots att de själva tror att det är tvärtom. Jakten på Chaney blir dramatisk och påfrestande och hennes följeslagare; den hårdkokte cheriffen Rooster Cogburn och LaBoeuf, en tveksam figur från Texas gör sitt bästa för att inte behöva ha med henne men de har inte en chans mot Mattie.

Jag tyckte att  det var klart läsvärt och den stora behållningen var humorn. Ett av mina mål i år är att läsa några klassiker och det här känns som en bra start även om den är något otippad, även för mig själv.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar