Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 6 februari 2022

 Just nu lever vi farligt. Utanför dörren är det fullständig glashalka och jag gruvar mig redan för att cykla till bussen imorgon. I övrigt har det varit solsken och fint i helgen.

Vi har firat en femtioåring i familjen i helgen. Det känns lite overkligt att vi börjar komma upp i den åldern. Jag kommer ihåg när mina föräldrar fyllde fyrtio!

Nåja, som de säger

-man får vara glad för varje dag man blir äldre med tanke på alternativet...

Idag har jag och H gjort en snabb sväng till min syster. Vi valde buss, det kändes säkrast. 

Jag skulle också delta i en kollegas Bokkalas. Han har släppt en barnbok. Men, som så ofta lyckade jag inte komma in på Teamslänken och missade det hela. Så typiskt.

I boken "Djurens känslor Och vår känsla för djur" går författaren Per Jensen igenom människors koppling till djur, hur de känner och hur vår djurhållning påverkar våra djur. Det är ingen rolig läsning med tanke på kyckling- och grisindustrin till exempel. Han redovisar forskning som visar att alla djur, till och med fiskar, har ungefär samma känslor, rädslor och stress som vi människor. Han går igenom enkla åtgärder som skulle kunna förbättra våra husdjurs livskvalitet betydligt och han skriver om hur sress påverkar köttsmaken.

Boken är helt klart ett inlägg i djurhållningsdebatten och Per Jensen är mycket upprörd över köttindustrin, med all rätt. Däremot har han inga åsikter om huruvida vi borde bli vegetarianer. Han utgångspunkt är snarare att det kan vara helt okej att äta kött bara man behandlar djuren bra innan de slaktas. Han påpekar att det är helt onödigt med de långa resorna över landet till storskaliga slakterier när man i stället skulle kunna låta slakterierna vara mobila och uppsöka gårdarna, alternativt att man kan ha mindre gårdsslakterier. 

En mycket tänkvärd bok som alla borde få ta del av!

Djurens känslor : Och vår känsla för djur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar