Jag tänker väldigt mycket på böcker som ni nog förstått. På mitt jobb och hemma krigar jag för läsning och litteratur. Mitt eget barn har alltid matats med böcker i alla dess former. Jag är rätt nöjd också över att T börjat lyssna på ljudböcker. Men det är en svår kamp. Så mycket annat konkurrerar med läsning, särskilt när det gäller alla barn och ungdomar. Nu under pandemin har ett nytt problem seglat upp på min bibliotekariehimmel.
Tydligen har skolan köpt en app som heter Polyglutt. Man köper licenser för eleverna och sedan kan de lyssna och läsa rätt många böcker. Jag har den här terminen upptäckt att flera årskurser inte dykt upp på sin vanliga bibliotekstid vilket har bekymrat mig. På ett sätt är det förståeligt. Restriktionerna just nu gör att klasserna måste delas upp och barnen får droppa in i små grupper vilket gör det mer besvärligt för lärarna. När jag frågat lärarna om de planerar att komma så har ett par svarat att de har Polyglutt och inte behöver biblioteket lika mycket längre.
Först deppade jag ihop totalt och kände att tillsammans med allt annat elände just nu (det är lite olika saker som inte går min väg kan man säga) så blev det för mycket och jag började planera för att sluta jobba och bli hemmafru, kanske skriva den där romanen jag drömt om i hela mitt liv. Men så i fredags fick jag nog av mig själv. Det händer ibland.
Jag slängde av mig offerkoftan, stampade frustande i golvet och sa för mig själv att näe nu jäklar!
Så nu har jag tagit upp kampen! Utgångsläget är att det är ju inte bara för att jag älskar böcker så mycket som jag vill ha kvar mina läsande ungar, hemma och på jobbet. Det är väl ändå inte bara för min skull som pappersböckerna behövs?!
Jag började söka på nätet efter fakta och forskning och hittade faktiskt en del matnyttigt.
Dels visar forskning att vuxna och små barn interagerar mer med varandra när de läser fysiska böcker jämfört med digitala vid högläsning.
Sedan har det också konstaterats att barn och vuxna läser snabbare och till viss del slarvigare när de läser på skärm vilket påverkar läsförståelsen negativt.
Ytterligare en sak som talar för den fysiska boken är att man utvecklas och minns mer av det man läser om olika sinnen aktiveras. Det vill säga, om man läser på en skärm använder man ögonen. Men om man håller i en bok eller tidning och läser så används hjärnan mer eftersom dina taktila förmågor aktiveras också.
På Skolverkets hemsida hittade jag en artikel som menade att digitala böcker gör barn och ungdomar mer motiverade att läsa samt att deras ordförståelse ökar. Men även där påpekade man att läsförståelsen blir sämre.
Så, det var bara om själva läsningen. Det finns så mycket mer att säga om biblioteket som plats, bibliotekariens roll och så vidare. Men det får jag utveckla vid ett annat tillfälle.
Tryckta texter ger bättre läsförståelse
Digitala böcker ökar elevernas motivation och ordinlärning
https://www.boktugg.se/2019/04/05/ny-forskning-battre-lasa-fysiska-bocker-an-digitala-med-barnen/
Jättebra! Klasserna lyser med sin frånvaro på bibblan där jag jobbar också. Vi erbjuder att plocka ihop bokpaket istället, som de kan ha i klassrummen, men det är bara några av klasserna i lågstadiet som nappat på det. Så trist. Framförallt eftersom det verkar bli långdraget med pandemin. Snart tre terminers biblioteksbesök som blivit missade, mer eller mindre sporadiskt.
SvaraRadera