Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 25 november 2018

Vi har  varit två dagar i Umeå, på begravning. En sorglig, men samtidigt rolig och nostalgisk helg. Vi har träffat många människor som vi inte sett på nästan tio år, den gången i Uppsala och det var också på begravning. Då var jag ganska ny i familjen och H var bara några månader. Nu har det kommit flera nya familjemedlemmar och försvunnit några.
Resan blev också nostalgisk eftersom jag bodde i Umeå under tre och ett halvt år när jag pluggade. Då kände jag inte T och det var ett helt annat liv. Jag var en annan människa. Det svindlade att gå runt i Umeå i helgen, känna igen så många platser och minnas, tillsammans med den familj jag har nu och dessutom veta att de också var där, åtminstone då och då, samtidigt som jag utan att vi visste om varandra. Samtidigt har staden växt och förändrats vilket  fick det att kännas lite som en dröm där man känner igen sig och samtidigt inte.

"Kärlek, hat och andra filter" av Samira Ahmed är en ungdomsbok om Maya, född i USA och 17 år. Hennes dröm är att plugga film i New York, men föräldrarna som kom från Indien som unga, vill inte släppa Maya fri. De vill att hon ska bo så nära dem som möjligt och hitta en trevlig muslimsk man. Maya slits mellan sin önskan att få leva sitt eget liv och att göra föräldrarna till viljes. Allt ställs på sin spets när det sker ett terrordåd i staden där de bor och den misstänkte har samma efternamn som Maya och hennes familj. Plötsligt drabbas familjen av hat och rädsla och Mayas föräldrar blir ännu mindre villiga att släppa henne ur sikte.
En mycket bra och tänkvärd bok som inte gick att lägga ifrån sig.

"Hetare" består av elva ungdomsnoveller med HBTQ-sex som tema. Författare som Pernilla Gesén, Eli Levén och Anna Ahlund bidrar med texter som inte väjer för något.

"Hur man gör succé på dårhus" är den andra boken jag läst av Emmy Abrahmsson. Maja är stå upp-komiker men det går inte så bra. Hennes övriga liv är inte heller direkt på topp. Boken börjar med att hon hämtas av två poliser och läggs in på psyket. Det är dråpligt sorgligt och fyndigt, allt på samma gång.

Den sista boken jag läst är "På andra sidan kärleken" av Linda Holgersson.
Det är hennes debutbok och jag längtar redan efter uppföljaren. Alexandra ska bli jurist och gör praktik. Där förälskar hon sig i den gifte chefen. Hon slits mellan livet i Stockholm och Frankrike där familjen har ett hus och där ungdomskärleken Marcel finns. Plötsligt är inget självklart och hjärtan slits itu på vägen.


Bildresultat för hetare Bildresultat för hur man gör succe på dårhus Bildresultat för på andra sidan kärleken  Bildresultat för kärlek hat och andra filter


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar