Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 14 juli 2018

Lördagsbastun är avklarad, åtminstone för en del av sällskapet. Ikväll var det trångt. När alla bastare satt där samtidigt var vi åtta. Några valde att bara bada i sjön. Det är mycket mygg, knott och broms. Men är man antingen i vattnet eller i bastun så går det bra. Badtemperaturen måste vara en bra bit över 20 grader. Tidigare idag simmade alla barn och mina två systrar över sjön, 600 meter räknade vi ut att det var. De två yngsta orkade inte riktigt hela vägen utan fick lifta lite med mig som paddlade kajak på sidan, men även de gjorde en imponerande insats. Dagarna innehåller mest bad och bokläsning på bryggan. 

Jag har läst den ultimata brygg- och semesterboken "Den lilla bokhandeln runt hörnet" av Jenny Colgan. Alla hennes böcker är ju bra tycker jag, men det här är min favorit. Den innehåller allt en sådan som jag kan önska; böcker, bibliotek, bokhandlare, romantik och Skottland. Det var länge sedan jag försökte dra ut på läsningen för att den skulle räcka längre. Det funkade inte.

I början av veckan besökte jag Strömsunds väldigt trevliga bibliotek. Där hittade jag ett gäng böcker. Bland annat "Rutiga byxor funkar inte här", av Marie Hammar och Abbe Wahlqvist. Det är en ungdomsbok om den trettonåriga Ottilia, kallad Otto, som flyttar från Linköping med sin mamma och coola storebror till Lidingö. Otto är en sådan där som hamnar i klistret hela tiden. Men det hindrar henne inte från att blogga (eller är det instagram, nu blir jag osäker) till sina gamla kompisar om den succé hon gör. Fast i ärlighetens namn så förstår de nog hur det egentligen är...Hon får roliga kommentarer i alla fall. En tokrolig bok. Fast min snart elvaåriga systerdotter började läsa men la snabbt bort den och tyckte att den verkade sådär...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar