Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 4 juni 2018

En mycket viktig bok!

"Vi kommer snart hem igen" är en serieroman av Jessica Bab Bonde och Peter Bergting som låter olika överlevare från andra världskriget berätta sin historia. Boken är lättläst och osentimental men berättelserna är grymma. Jag tycker att den lämpar sig både för mellanstadiet och högstadiet. Längst bak får man en ordlista med förklaringar på ord som till exempel allierade, ghetto och tuberkulos.
Man får också med en tidsöversikt där man kan se när olika saker hände under kriget. Det finns också en karta över Europa så som det såg ut under kriget.
Jag tycker att den är så pass bra att jag köpt in ett antal exemplar som läsgruppsböcker till skolbiblioteket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar