Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

fredag 18 augusti 2017

Helgfrågan om ljudböcker

Bloggjerkan verkar ha försvunnit, men i stället råkade jag hitta Helgfrågan .
Där dök idag följande fråga upp

Vad tycker du om ljudböcker?

Jag har inte lyssnat så mycket på böcker. Om jag får välja läser jag helst vanliga.  Men, i sommar har jag ju skaffat Storytel och har lyssnat på flera böcker medan jag gjort annat. Det är perfekt. Ett problem är att det är svårt att trycka på pausknappen. Jag vill helst lyssna klart på en gång vilket kan bli problematiskt med böcker som är sisådär tio- tretton timmar.
Idag lyssnade jag klart på "Lejontämjaren" av Camilla Läckberg, med Katarina Ewerlöf som uppläsare. Jag var inte nöjd med uppläsningen först. Det kändes som om Ewelöf inte själv tyckte om det hon läste, varför det kändes så kan jag inte svara på. Sedan fångades jag av historien och har lyssnat så fort jag haft chansen. Just den här boken var tretton timmar och det är ett annat problem med ljudböcker, att det går så sakta. Jag läser snabbt och hinner slinta med tankegångarna både en och två gånger under lyssningen.
Okej, så vad kan jag säga om boken... Inte så mycket. En traditionell Läckberg, varken sämre eller bättre än vad hon brukar vara. Man vet vad man får, en klassisk deckare. Ganska tidigt började jag misstänka vartåt det lutade och även om det inte slutade exakt som jag trott så var jag på rätt spår. Kanske att jag hade velat bli lite mer överraskad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar