Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

torsdag 4 maj 2017

kompisar


"Vilmas riktiga kompis" av Abby Hanlon är en makalöst fantastisk historia om Vilma när hon ska börja i tvåan. Hennes storasyskon säger att hon absolut inte får ta med sig sin låtsaskompis Mary till skolan det här året. I ettan blev det väldigt rörigt när Mary var med, för hon hittade på ganska mycket bus. Och de är övertygade om att Vilma aldrig kommer att få några vänner för hon är så knasig. Hm, tänker Vilma, jag kanske ska skaffa en riktig kompis i år! Mary får stanna hemma och i skolan finns Rosabelle! Rosabelle är en prinsessa, men trots att Vilmas storasyskon inte tror på det, så är hon på riktigt. Vilma bestämmer sig omedelbart för att Rosabelle är hennes nya bästa vän. Jag fnissade högt för mig själv när jag läste för Vilma är en fantastisk personlighet med en fantastisk fantasi.

Mitt andra kompisboktips är "Amy, Aron och anden" av Ulf Stark med illustrationer av Per Gustavsson.
Amy och Aron är bästisar. De leker varje dag, väntar på att Arons pappa ska köra förbi med tåget och tuta (han är lokförare), hittar på lekar på skroten där Amys pappa jobbar och har det väldigt kul ihop. En dag i slutet på sommarlovet hittar de en liten oljekanna och i den bor en ande. Det är en osynlig, lite ledsen ande som känner sig ensam och annorlunda. De tre blir vänner och hjälper varandra när det kniper.
Båda de här böckerna passar bra för högläsning och prat. Det är så härligt med böcker där huvudpersonerna duger precis som de är, vågar vara sig själva och blir uppskattade för det!
Böckerna passar för lågstadiet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar