Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 9 maj 2017

Ett boktips vid fel tidpunkt!

Jag råkade ramla på en bok som är helt fel just nu. Men jag tipsar ändå om den. Ni kanske kan komma ihåg och plocka fram det här tipset i december.
Boken heter "Lucia i nytt ljus", är skriven av Lena Kättström Höök och utgiven av Nordiska muséet. Boken tar upp allt man kan tänka sig när det gäller lucia. Vi får höra om de äldsta myterna och historierna. Författaren dyker ner i de traditioner och olika firanden som funnits genom åren. Och det hon visar är att den tradition som många tycker att man absolut inte får rucka på. för att så har det alltid varit,  är egentligen inte ens hundra år. Förr var det till exempel vanligt att flickorna klädde ut sig till manliga figurer och pojkarna till kvinnliga. Inte skulle man vara vacker och ljushårig heller. Nej, man klädde ut sig så fult man kunde och skränade runt. Och de fina vita lusselinnena? Jo, det var för att man hade nattskjortor på sig.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar