Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 6 juni 2016

Dagens plan var att fira 6 juni med att åka ner på stan och gå på bokloppis. Det blev det inget av. Innan morgonkaffet var uppdrucket, morgonmackan inmundigad och kaninen kliad bakom öronen, ja då var det redan mitt i dagen. Pojkar skulle hämtas och jag gav upp min plan. I stället har vi haft en syster med familj på middag och jag har läst ut en mycket bra bok!


Jesse Walter heter författaren till "Alla dessa vackra nederlag", en historia som spänner över femtio år, vandrar mellan Italien och Hollywood, förklarar vad som egentligen hände mellan Elizabeth Taylor och Richard Burton (eller...? ) och handlar om livet och dess svåra val. En mycket sympatisk del av boken är att den förlåter det som blir fel och att det aldrig är för sent att göra rätt.
Det är sextiotal, den 21-åriga Pasqual har återvänt till den lilla bortglömda Italienska fiskebyn för att ta hand om sin mamma, moster och familjehotellet efter pappans plötsliga död. Han står med vatten upp till bröstet och lyfter sten när en båt puttrar in  i hamnen. I land stiger en underskön, ung amerikansk skådespelarinna och inget blir sig likt. Hon, som heter Dee, har fått en dödsdom och har nu stämt träff med sin älskare. Dee har varit med på inspelningen av filmen Cleopatra, och drömmer om att bli stjärna. Mötet mellan de två ungdomarna förändrar bådas liv och Pasqual befinner sig plötsligt i ett helt osannolikt äventyr. Parallellt med berättelsen om Dee och Pasqual så får man möta Michael Dean, en drygt 70-årig Hollywoodprofil, och hans unga intelligenta assistent Claire som letar efter den stora kassasuccén. Mitt i alltihop dyker Shane upp, en ung deprimerad författare som också drömmer om den stora succén. Alla deras livsöden vävs ihop till en vacker historia som gör en varm i hjärtat.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar