Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 13 juni 2016

Pocket Shop fynd

En stackars arbetsdag kvar, sedan är det semester! I två dagar har jag mest hållt till i skolbiblioteket. Mina kollegor förstår inte tjusningen med att gömma sig där, men det är mer avslappnande än man kan tro att sortera böcker. klappa de fynd man är mest nöjd med för året och som eleverna har tyckt mest om. På onsdag ska mitt framtida öde avgöras. Då ska jag på en sista intervju på det jobb jag sökt så får vi se vad som händer. De senaste veckorna har varit fruktansvärt påfrestande med intervjuer, väntan och undran. Men vare sig det går vägen eller inte så ska det bli skönt att veta vad som ska hända. Jag gillar inte att gå runt på det här sättet och inte kunna planera framåt.
Förra helgen var jag bara tvungen att gå in på Pocket Shop och unna mig tre små semesterböcker. Inte för att jag på något sätt saknar olästa böcker i mina bokhyllor men för att det liksom behövdes något nytt och spännande.
Nu har jag läst två varav den absolut bästa var "Det lilla bageriet på strandpromenaden" av Jenny Colgan.
På ett sätt en feelgoodroman, men ändå lite mer spännande och oförutsägbar. Polly och hennes sambo Chris har ett företag ihop, en fin lägenhet, tjusiga vänner och lever storstadsliv. Men, så går företaget i konkurs, de kan inte bo kvar i sin dyra lägenhet och plötsligt lever de på existensminimum. Chris vältrar sig i självömkan och Polly inser att hon måste hitta någonstans att bo. Det är dock inte helt lätt att hitta en bostad när man varken har pengar eller jobb. Av en slump hittar hon en billig, sunkig lägenhet ovanpå ett gammalt bageri, i ett litet fiskesamhälle och lämnar sitt gamla liv, och Chris. Hon planerar att bo där ett litet tag, tills allt har ordnat upp sig. För att trösta sig så bakar hon bröd vilket är det bästa hon vet. Doften av nybakt sprider sig och ger henne både vänner och ovänner. Nu har jag inte riktigt semester än, och mammas och pappas brygga väntar fortfarande på mig. Men ändå måste jag säga att det är en perfekt bryggbok, en varm och solig semesterdag.



Det andra Pocket Shopfyndet heter "Vaknätter och verklighetskaos i Vasastan" av Anna Winberg. Emma, Shirin och Dolly är tre nyblivna mammor som träffas i föräldragruppen på BVC. Alla tre har sina egna problem och våndor och till att börja med har de svårt att uppskatta varandra. Men efter hand visar det sig att de har mer gemensamt än vad de trott och att de behöver varandra. Denna bok skulle jag kunna jämföra med Emma Hambergs böcker, till exempel, även om de har en egen stil. Lättsam nöjesläsning, men ändå en viss igenkänningsfaktor om man själv har haft småbarn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar