Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

onsdag 7 augusti 2013

Imorgon är det en spännande dag. Jag och T ska gå den guidade turen längs Bjurälven, fyrtioårspresenten till T från svärföräldrarna. Enligt väderprognosen kan vi förvänta oss lite mulet och svalt väder men inget regn.

Jag uppskattar mycket den nya typen av fantasy. Är det månne J.K Rowlings förtjänst att det numera är parallella världar där trollkarlar, häxor och vampyrer lever mitt ibland vanliga människor i stället för att man ska hamna i en medeltidsinpirerad sagovärld? I "Stad av skuggor" märker Clary plötsligt att New York där hon bor är fullt av figurer som är osynliga för den vanliga mondänen (människa utan magiska egenskaper). Det är en historia full av spänning, vänskap, kärlek och humor. Eftersom jag just läst en annan fantasyserie ligger det nära tillhands att jämföra och jag tycker  att Becca Fitzpatrick kunde hade ansträngt sig lite mer och inte bara flirtat med Twilightfansen, men kanske hade jag tänkt annorlunda om jag vore fjorton(förmodligen är det så). Jag kommer absolut att läsa uppföljaren till "Stad av skuggor" som lär ska komma ut i höst och heter "Stad av aska".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar